"Zie je vaker dat bedrijven voor zo'n andere koers gaan?" vroeg Karin Backx van BNR mij eind januari in het programma BNR in Bedrijf. "Jazeker", zei ik, "bijsturing of verandering van koers is bij mijn klanten de rode draad. Soms door eigen motieven gedreven en soms omdat de omgeving daar aanleiding toe geeft."
Ze vroeg me vervolgens of ik wilde meedenken met de veranderopgave van Vios, het bedrijf waar BNR die week op bezoek ging. Vios zit midden in een transitie van B2B naar (ook) B2C. En zo'n verandering zet veel op zijn kop.
Zo worden voor het tot stand brengen van een ingrijpende verandering vaak nieuwe mensen aangenomen, ook binnen het managementteam. Dat is nodig, maar ook spannend. Want hoe zorg je ervoor dat een nieuw, 'andersoortig' MT lid goed aansluit, maar tegelijkertijd ook 'andere' impact kan hebben. En hoe voorkom je dat de bestaande club toch te veel bij het oude wil blijven?
Datzelfde geldt voor de organisatie als geheel. Je nieuwe koers wordt pas echt een succes als 'oud' en 'nieuw' hem als een gezamenlijke uitdaging omarmen en samen gaan oppakken. En dat vraagt om continue en doordachte aandacht. Karin legde dit thema namens mij voor aan de directeur van Vios.