Van target naar de driver seat
De drie eigenaren van een succesvol bedrijf worden al een tijdje intensief benaderd door externe partijen met koop-interesse. Er zijn inmiddels verschillende gesprekken geweest, maar de eigenaren zoeken nog naar de rationale. Is externe financiering wel nodig voor groei? En als het bijdraagt, waar leveren we aan de andere kant dan op in? Wat betekent het voor onszelf?
Met elk van hen spreek ik over hun eigen persoonlijke en professionele ambities en welke rol het bedrijf daarin speelt. Zij blijken daarin verschillend. Een van hen wordt vooral inhoudelijk gedreven en daar kan het bedrijf een relevante rol in blijven spelen. Voor de ander speelt dat minder, hij wil op termijn wel verkopen. De derde eigenaar ziet verschillende mogelijkheden. In eerste instantie ligt een mogelijke 'scheiding der wegen' van de drie oprichters ook gevoelig.
Na de individuele gesprekken zitten we met zijn vieren aan tafel. In dat gesprek toetsen we de verschillende scenario's aan ieders persoonlijke criteria en aan de belangen van het bedrijf. Daar rolt een koers uit die bij alle vier past. De compagnons voelen zich geen target meer, maar zitten nu stevig in de driver seat en weten wat hen te doen staat.