Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan

‘Ik hou van eenvoudige woorden,’ zei Perry Feenstra, hoofdredacteur van Het Financieele Dagblad, tegen me.

Samen met Julia Wouters sprak ik hem, ter voorbereiding van mijn boeklancering half september, waar hij aan het panel zou deelnemen. Na afloop van het festijn spraken we daar nog even over door. Ik vertelde hem, toeval of niet, dat mijn artikel over gewonemensentaal klaar lag om in FD Persoonlijk, het weekendmagazine van zijn eigen krant gepubliceerd te worden.

Want, net als Perry, vind ik dat we niet moeilijk moeten doen als het makkelijk kan. Het gebruik van ingewikkelde woorden of ‘vaagtaal’ zorgt bij je publiek – je team, je collega’s, de zaal, wie dan ook –voor ruis, voor minder goede beslissingen en voor uitsluiting. De kans is groot dat het ook niet per se bijdraagt aan je autoriteit. Omdat je publiek ‘slimmer’ is dan jij misschien denkt.

Lees het hele stuk op de website van het FD. Of hier via de pdf. En vergeet ondertussen vooral niet te genieten van de prachtige illustratie van Sebastian König!