Hij is nu nog leeg. Maar vanavond niet meer. Dan heb ik zeven jonge professionals aan mijn ronde tafel. Over goed en modern werkgeverschap. Actueler dan ooit. Ik wil de verhalen achter de cijfers horen.
De problemen op de arbeidsmarkt zijn immers groter dan ooit. Vrijwel dagelijks verschijnen er onderzoeken in de krant. Veelal grootschalige onderzoeken. Met soms stellige conclusies. En nog stelliger adviezen aan werkgevers.
Maar raken die adviezen wel aan de essentie van goed werkgeverschap? Jezelf aantrekkelijk presenteren betekent niet automatisch dat je ook aantrekkelijk bent.
Hoe zorg je ervoor dat het talent van nu en straks ook op de langere termijn bij je wil werken?
Verhalen achter de cijfers kunnen daarbij helpen. Cijfers zijn relevant, maar abstract. Verhalen raken je en zetten je in beweging.
Vanavond ga ik op zoek naar die verhalen, aan de hand van drie thema’s, van ‘buiten naar binnen’.
->Zo schreef het FD kortgeleden nog over (jonge) medewerkers die de top van hun bedrijf aanspreken op maatschappelijke thema’s als duurzaamheid, diversiteit en ‘moraal’. Hoe ga je daarmee om?
->Nog altijd gaan medewerkers eerder weg bij hun baas dan bij het bedrijf. Welke leiders heb je nodig om talent aan te trekken en te behouden?
->En gisteren riep het Sociaal Cultureel Planbureau dat werkgevers niet alleen aan salaris en arbeidsvoorwaarden moeten denken. Terecht. Maar toch. Passen die arbeidsvoorwaarden nog wel bij de behoeften van nu en straks?
Ik praat erover met een advocaat, een ingenieur, een marketeer, een accountant, een communicatie-expert en twee tech-professionals. Vier vrouwen en drie mannen. Werkzaam (geweest) bij grote en kleinere organisaties. Privaat en publiek.
Ze zijn tussen de vijfentwintig en veertig. Want input van die generatie is wat mij betreft cruciaal. Niet alleen omdat het de leiders van de toekomst zijn. Maar ook en vooral omdat hun stem op dit moment al veel meer zou kunnen bijdragen aan het invullen van goed en modern werkgeverschap.
Vanavond kijken we of er een rode draad te vinden is. Maar ook waarin opvattingen en behoeften onderling verschillen. Ook dat is relevant voor een goede ‘match’.
De club heeft er veel zin in. En ik ook!
Na de zomer ga ik over de uitkomsten publiceren.