Waarom ‘willen’ niet als vanzelf leidt tot ‘doen’

Plannen maken. Jezelf iets voornemen. Dat doen de meeste mensen regelmatig. Maar knopen doorhakken en actie ondernemen lukt wat minder goed. Dat laat ook mijn ‘visitekaartjes-onderzoek’ zien.

Bij een eerste gesprek krijgen mijn gesprekspartners ook een ‘ouderwets’ visitekaartje. Ze mogen kiezen tussen vijf verschillende achterkanten: doubt, think, decide, act of learn en worden uitgenodigd die keuze toe lichten. Want ik ben benieuwd waar ze de komende periode meer aandacht aan willen geven. Dat levert boeiende verhalen op.

Op de foto zie je mijn huidige voorraad kaartjes in een fysiek staafdiagram. Duidelijk toch?

Die voorkeur voor ‘act’ is intrigerend. Blijkbaar willen veel mensen iets doen, maar is er iets wat hen tegenhoudt. Is het de angst het verkeerde besluit te nemen? Of geldt ook hier de ‘status quo bias’, de psychologische neiging van mensen om hun huidige situatie van nature positiever te waarderen dan welke onzekere toekomst dan ook?

Lees vooral Daniel Kahneman!