Hoe past internationale groei bij ons bedrijf?

Het verbindende verhaal als bodem voor groei.

De directeur-eigenaar van een commercieel bedrijf heeft internationale groeiplannen. Hij wil die plannen goed aan medewerkers en klanten kunnen uitleggen. Dat ze de logica zien en dat ze net zo enthousiast worden als hijzelf. Die uitleg, dat onderliggende verhaal moet vanzelfsprekend passen bij het eigen karakter en onderscheidend vermogen van het bedrijf. Hij vraagt me hem te helpen.

Ik ga mee naar een sales-presentatie bij een klant, om te zien, horen en voelen wat er gebeurt. Daarna interview ik hem intensief. En ik toets bij twee medewerkers. Met mijn scherpe observaties en indringende vragen lukt het me de kern van zijn bedrijf naar boven te halen. Ik vat zijn verhaal samen op één A4-tje met een frisse en prikkelende toon, passend bij de internationale ambities.

Hij herkent het, is enthousiast en zijn medewerkers ook. Het verhaal gebruikt hij nu als basis voor publicitaire doeleinden en als toetsingskader voor zijn vervolgactiviteiten.